Fortælling fra rundrejse på Island 2020

En stor del af fotokunsten her hos Atelier Vilhof er fanget på rejser rundt i verden. Et billede siger mere end 1000 år, og jeg synes det er vigtigt at lade billederne tale for sig. Vi bliver alligevel tit spurgt om fortællinger, erfaringer og ikke mindst anbefalinger fra de steder vi har besøgt. Derfor bruger jeg lidt plads og en masse ord her, så du kan læse med hvis du også har rejselyst der bobler i maven. Den her plads er tilegnet vores rejse til Island.

Ferie med corona restriktioner

I slutningen af august 2020, rejste Ulrik og jeg til Island. Vi trængte til ferie, og havde fået aflyst vores øvrige planer. Vi bookede ganske kort for afrejse og alligevel nåede Island at indføre nye corona restriktioner dagen før vi skulle afsted. Det kom naturligvis til at præge vores rejse, men faktisk mest positivt. Vi fik mere tid til at nyde naturen og fandt vandreture som vi nok ikke havde taget os tid til, hvis ikke vi havde skulle bruge tid i karantæne. Du må nemlig gerne bevæge dig i naturen i din karantæne, bare du ikke opsøger andre mennesker.

Jeg skriver altid rejsedagbog når vi er afsted. Her får du lidt direkte fra derfra.

Jeg havde egentlig ikke tænkt at skulle skrive dagbog på denne tur. Verdenssituationen har påvirket turen så meget at jeg tænker der må lidt tanker ned her. Vi havde ikke tænkt at vi skulle rejse sammen nu. Ulrik skulle have været afsted på en fotorejse, men de fleste destinationer er lukket og derfor tager vi nu en tur til Island.

Da vi lander i Reykjavik bliver vi modtaget af ’minions’ som skal corona-teste os. Vi finder vores udlejningsbil og tømmer kiosken for sandwich, bananer og skyr i tilfælde af at vi ikke må handle mad. Vi drager afsted mod Borganes til 'Lundar Horse Breeding station', hvor vi har lejet en lille hytte. Det er en skøn hytte placeret på den ene side af gården. Vi har udsigt til markerne med hestene, der græsser og jeg elsker det. Da jeg går en tur ud og klapper hestene møder jeg manden i huset. Han viser stolt sine heste og byder os velkommen, når jeg en dag er klar til at tage til Island for at hente mig en hest. Ved vores afrejse næste dag, er de ved at flytte rundt på nogle heste på foldene. Et par ungheste bryder (heldigvis) ud og jeg får en lille snert af at være med at flytte og indfange heste.

Island_Heste_Atelier_Vilhof

Vi holder ind og ser Grábrók Vulcano. Jeg er vild med at der på de lange stræk rundt om Island altid er spændende natur, som man kan vælge til når man er på tur.

Grettis pool er også på vores vej. Her havde vi en fantastisk oplevelse med badning i de naturlige og meget varme pools sidst vi rejste rundt rundt på Island.  Denne gang nøjes vi desværre med at spise vores medbragte mad på stenene langs vandet, fordi vi følte der var for mange mennesker i forhold til restriktionerne. Jeg håber vi kommer tilbage hertil en anden gang og kan bade igen.

Akureyri

I Akureyri havde vi igen lejet en lille hytte i forbindelse med en gård. Vi havde prioriteret en lækker hytte med hot tub, fordi det var her vi skulle bruge meget tid i alle vores karantænedage. At bade i hot tub var selvfølgelig det første gøremål da vi var ankommet til Akureyri, men vandet fra hanen er direkte fra geotermisk varme. Temperaturen ligger på 48-50 grader, så det krævede tålmodighed at komme i selvom vi startede med at fylde karet som det første da vi ankom. Vandet har en smule lugt af svovl, som jeg faktisk er kommet til at holde af. Især når man bader udendørs i den kølige friske islandske luft. 2-3 timer efter vi havde tændt vandet var det kølet så relativt meget at vi kunne komme i.

Den efterfølgende dag var vi mere taktiske og fyldte karet halvt op fra morgenstunden. Den halvdel er afkølet, når vi kommer hjem til eftermiddag, så kan vi fylde resten med det varme vand. På den måde er vandet tempereret til at vi kan bade med det samme.

Hraun in Oxnadalur

https://www.visitakureyri.is/ finder vi en række vandreruter. De er godt beskrevet i forskellige sværhedsgrader og vi vælger 'Hraun in Oxnadalur'. Det er hård tur op over et bjerg langs en flod. Da vi er nået op får vi øje for en stor og meget, meget smuk bjergsø. Vandet er iskoldt - virkelig - men simpelthen så smukt at jeg bare må i.

Desværre har vi fundet alle Islands insekters hjem, så vi kan ikke spise vores frokost her. Insekterne dukkede først op helt oppe ved søen og forsvandt igen, da vi var kommet lidt derfra. På det korte stykke, hvor det var meget intenst ville det have været rart at have myggenet over hovedet, men vi klarede det ok med vores halstørklæder.

Turen tilbage gik bag om bjerget og er perfekt til en hjemtur (man kunne have valgt denne vej både ud og hjem, hvis den hårde tur over bjerget er for meget).

Vi forkæler os selv med takeaway sushi fra RUB23. Selve fisken er afsindig lækker, pynten er ud fra devisen ’More is more’. Der er virkelig givet gas, med diverse lækkerier som efter min smag, måske er lige i overkanten.

Skólavata

Vi har fundet endnu en vandretur. Nu på bjerget overfor fjorden og byen Akureyri. Det er tydeligvis en tur de lokale benytter mere end den fra dagen før for vi møder flere mennesker. Både motionister og unge par på dates. Turen starter med et sejt stræk med ren opstigning.

Efter denne er man på en relativ flad top (en meget stor flade), hvor der står en stor varde. Nogle hundrede metre herfra spotter vi en bjergsø, som vi selvfølgelig må ned til. Søens bund er virkelig blød, svampet og lidt kviksandsagtig. Vandet er selvfølgelig iskoldt. Men jeg skal i, og helt under. 3 dyp bliver det til. Vi vandrer tilbage til stedet hvor vi kom op, uden at følge en egentlig sti. Vi oplever isklumper på denne tur selvom det er meget varmt at gå, det er altid så fascinerende med naturens kontraster.

Vi er stadig i karantæne, så vi må ikke være i nærheden af andre. For at opleve lidt mere alligevel kører vi en aftentur til Hauganes. Det var denne havn vi ved sidste besøg oplevede en helt fantastisk hvalsafari fra. Det kan vi desværre ikke denne gang, men vi nyder udsigten. Vi triller videre til Dalvik, med trætte kroppe er det faktisk ikke så tosset at få lidt oplevelse på en aftentur i bilen. Ulrik får nogle meget smukke billeder i aftensolen over bjergene, og da vi stopper ved nogle meget smukke heste der græsser langs vejen.

Glerardalur

Næste dag kan vi stadig mærke vores kroppe fra de to vandreture dagene før. Vi vælger derfor en lidt lettere tur langs floden Glerardalur. Turen starter ved samme parkeringsplads som den hårde tur til toppen af Sulur, men vi holder os altså til rundt langs floden uden for meget stigning.

Vi går de første 4 km i retning mod en hytte man kan leje. Det er en meget smuk rute med græsstier, læ og udsigt over floden. Her har vi naturen helt for os selv, til trods for en masse biler på parkeringspladsen, så der må have været travlt på Sulur.

Vi kører forbi Godafoss. Vi er lidt forvirrede over alle 'fossene', så vi tror vi har været her før. Det har vi ikke, så virkelig fedt at vi kom forbi denne gang for det er et kæmpestort og meget smukt vandfald.

Sidste dag i Akureyri

Vi skal endelig coronatestes for at komme ud af vores karantæne. Det får vi klaret, og så har vi endelig lov at besøge byens to 66 North butikker: En almindelig, og en outlet. Vi er begge blevet meget forfaldne til lækkert outdoortøj, Så det er spændende at kigge her, hvor priserne er lidt bedre end derhjemme. Vi køber en sandwich, som vi spiser på en rasteplads langs fjorden. Jeg er så vild med at man kan holde ind på de mærkeligste rastepladser, og virkelig nyde en fantastisk udsigt. Det er ikke umiddelbart skøn udsigt jeg forbinder rastepladser med, men det giver bare noget til timerne i bilen at alle steder er så smukke.

Færdig med karantæne

Vi havde mange timer i bilen. På dette stræk gjorde vi holdt ved naturen omkring Myvatn. Endnu et skønt sted at bade, som vi på grund af situationen må springe over, men klart en anbefaling. Her er naturen er meget special, sådan månelandskabsagtig (hvad det så end er). Derfor bliver området også brugt, når man træner som astronaut. I sommervarmen, som dog ikke var særligt varmt, er det desværre også mekka for insekter. Så skal man virkelig opleve området her skal man huske at medbringe myggenet.

Tæt herpå ser vi 'Hverir'. Det er et stort område med rigtig meget underjordisk aktivitet. Jorden syder og bobler, og der lugter meget af svovl. Sådan et sted får mig til at tænke på hvor myter og fortællinger stammer fra. Hvordan har man dog forklaret alt den aktivitet før der kom egentlig videnskab. Det skaber ideer til heksefortællinger, jorden er giftig og en masse ideer om hvem der bor og hvad der foregår inden i jorden.

For enden af en meget lang grusvej ligger. En kløft med meget smukke klippeformationer. Der går en lang trappe ned i kløften og til trods for de 239 trin føler man sig stadig ikke helt tæt på. Der er virkelig langt ned her, og lider du af højdeskræk skal du være klar til at udfordre denne for at være her.

Vok bath

Vores næste lille hytte, var knap som lækker som den vi forlod. Mit gæt er at det var en gammel hytte, som har fungeret som rytterstue. Så uden bad og uden spektakulær udsigt. Det var en ommer, når nu jeg kender til øvrige muligheder på Island. Hytten lå tæt Egilstadir, hvor også Vök Bath ligger. Det er en ny naturspa, hvor hovedattraktionen er to pools, som flyder i den naturlige sø. Det vil sige du ligger i det lækre varme vand i poolen og har en fornemmelse af at flyde i den smukke sø omgivet af bjerge. Det sted har mine varme anbefalinger.

Vi kørte til Börgarfjördur, fulde af forventning. Sidst vi var på Island, elskede vi oplevelsen med massevis af søpapegøjer her. Så skuffelsen var meget stor, da vi måtte sande at søpapegøjerne drager til søs omkring 15. august og så vi var altså for sent på den. Jeg skriver om stedet alligevel fordi hvis du skal til Island i perioden mellem maj til august, så er det virkelig en fantastisk oplevelse. Hvis du kommer senere end midt-august, ja så risikere du altså at blive skuffet som vi gjorde.

Færgen fra Hirtshals ligger til i Seydisfjordur, hvilke måske er med til at gøre det til en stemningsfuld lille by. Byen består af en lille gågade, der er malet i regnbuens farver. For enden af denne ligger en lille blå kirke. Vi drak kaffe og spiste kage i den lille café i modsatte ende. Byens to små butikker er også et besøg værd, de er hyggelige og forhandler islandske specialiteter.

I Djupivogur stoppede vi ind for at besøge en sten- og bensamler. Jeg havde læst om ham i vores guidebøger. Lige først føles det meget grænseoverskridende at troppe op hos en fremmed mand i hans private hjem. Men han var stolt af sin samling og bød os velkommen med en masse hyggesnak. Han fortalte om sine sten, krystaller og knogler som blandt andet stammer fra hans tidligere hjem, som lå ved en vulkan. Dette nuværende hjem var som et af Christianias fine huse, og hele gårdspladsen fyldt af udendørsreoler. Hans hund er kendt blandt kinesiske, for sine få, men gode, tricks. Den må være Islands mest fotograferede hund, og den er efter sigende er en attraktion i sig selv.

Mindre luksus - lige så lækkert

Når man forlader Djupivogur skal man være opmærksom. Ganske kort uden for byen ligger en almindelig kedelig rasteplads - vil man tro. Men når du går op over denne lille bitte græstop som afgrænser rastepladsen, er der opstillet et kæmpe kar, hvor der løber varmt vand fra varme kilder. Vandet løber konstant, så det er rent og dejligt. Men være påpasselig for det er virkelig varmt. Bortset fra en opstillet stumtjener er helt absolut ingenting andet end en hel fantastisk udsigt, som du kan sidde i karet og nyde.

Jeg havde glædet mig til at vi skulle til Hofn. Efter mange dage med madpakker og hvad de små hytters køkken kunne være udgangspunkt for af mad, glædede jeg mig til Restaurant Pakkhusid. Vi var heldige med vejret og kunne nyde et glas hvidvin i solen, inden vi spiste dejlige jomfruhummerhaler og andet godt indenfor.

Jeg nåede ikke rigtig at opleve hvad Hofn har at byde på inden vi var på farten igen. Men jeg nåede Handraminn, en lille strikbutik er værd at besøge. Det er det største udvalg jeg har set af lækre hjemmestrikkede islandske sweatre. Jeg tror, at jeg prøvede 50 forskellige sweatre, selvom de i det store hele ser ens ud, så er der mange kombinationer af farve, udformning, tykkelse, mønster og størrelse.

Overordnet må jeg sige at vi hele tiden blev snydt af Islands afstande. Når google sagde en rute ville tage os 3 timer at køre, tog det os typisk 8-10 timer. Det er selvfølgelig med alle de stop både seværdigheder, spise-, kaffe- og tissepauser vi tog. Efterhånden som vi forstod det begyndte vi også at prioritere med vores tid, hvilke steder der var vigtige for os og hvilke steder vi nyder vi fra bilen.

Baderiet fortsætter

Nature bath er altid højtprioriteret på min liste. Også 'Hoffel Hot tubs' aflagde vi et besøg. Det er rimeligt simpelt 5 store baljer, der er sænket i jordhøjde. Så kan man sidde der og nyde udsigten af gletsjere, hele vejen rundt.

En af de smukkeste gletsjer udmundinger finder du ved Jokulsarlon. Det er blevet en ret stor turistattraktion med mulighed for at køre tur i en af de der køretøjer, der ligner en krigstank og som både kan køre på land og sejle. Det har jeg ikke prøvet alligevel har jeg nydt begge mine besøg her.

Vandet og iset skaber de smukkeste farver, og der er en særlig energi, hvor havvandet og gletsjervandet møder hinanden. Jeg kan stå der i timevis. Se, nyde, mærke. Temperaturerne har også et møde, der kan mærkes her. Lige modsat alle de steder, hvor jorden syder og bobler, så kævler gletsjeren store isflager her. Jeg tror også det er et særligt sted for fisk for der svømmede en sæl rundt, som tydeligvis elsker det her sted.

Sydkysten

Kysten ved Jokulsarlon kaldes Diamond beach, fordi isflager flyder og lander i vandkanten. De ligner store diamanter der glimter (særligt hvis man er heldig at være her en solskinsdag). Vi var her i slutningen af august, jeg tror derfor smeltesæsonen var ved at være ovre. Der var mindre is og meget lavvandet - alligevel elsker jeg stedet.

Vi valgte den lange og noget ufremkomne afstikker til Svinafellsjökull. Det er også en gletsjer udmunding, som ender i en stor sø. Stedet er meget mindre turistet og der er flere skilte der advarer om farerne ved at færdes her. Derfor var det også med en vis forsigtighed at vi udforskede dette sted. Måske kender du mig og min kærlighed til smukke sten. Det her sted var mekka for mig. Gletsjerens lange rejse gennem mange år har skabt de smukkeste glimtende krystaller og jeg var i himlen. Alle lommer var spændt til bristepunktet da vi kørte af den bumpede grusvej tilbage til hovedvejen.

Kløft til dragetræning og andre eventyr

Dagens absolut sidste stop blev ved Fjadrargljufur Canyon. Jeg kendte ikke til dette sted i forvejen, så forventninger og parader var helt i bund, da denne fuldstændig storslåede og farverige smukke natur åbnede sig for mig. Stedet er blevet brugt til indspilningerne af dragetræningen i Game of Thrones. Vi var var her omkring solnedgang. De orange og rødlige farver spillede op mod klipperne og vandets petroleumsblå og græssets grønne. Det var utrolig smukt - selv med Ulriks drone kan dette kunstværk ikke gengives fuldstændigt.

Det var heldigt at vi nåede kløften sidst på dagen, for den efterfølgende dag fik vi lov at mærke en rigtig regnvejrsdag på islandsk. Det gjorde dog ikke noget, eller måske holdt regnen pause, da vi nåede Reynisfjara Beach. Jeg tror ikke jeg opdagede regnen her for jeg var meget bjergtaget af stedet.

Bølgerne er så kraftfulde at de flere gange har grebet turister, der har nærmet sig vandet. Det er voldsomt. Langs stranden har bølgerne gravet hule ind i klipperne, som har smukke søjleformationer. Det er virkelig et kraftfuldt sted, jeg mærkede en energi og kraft, som jeg sjældent har oplevet før. Jeg var lykkelig, da jeg også opdagede at i klipperne langs dette kraftfulde hav har de skønne søpapegøjer reder og sidder roligt og nyder udsigten, når de har hentet føde på havet. Så det lykkedes alligevel at se denne fantastiske fugl, selvom vi var gået forgæves i første forsøg.

Lokalt bryghus

Island har ikke overflod af gode spisesteder, når man bevæger sig rundt på landet. Til trods for lidt klodset service, var det virkelig skønt at få en lækker burger på Micro bryggeriet Smidjan Brygghus i Vik. Hvis vi ikke havde skulle køre videre samme dag, havde vi nok også smagt lidt mere end bare en enkel lille øl fra hanerne.

Sidste del af rundrejsen

Vores rundrejse er ved at være så tæt på Reykjavik, så vi begynder at møde turister på vores vej. Sidste stop vi har helt for os selv er ved Katla Vulkanen. Stedet hedder Solheimajokull, og heller ikke her vi været før så vi nyder oplevelsen af de islandske naturkræfter. Man kan booke guidede ture, hvor man vandrer ind til isen.

Vi besøgte det smukke vandfald i Skogafoss i silende regn. Det føltes mest bare som en invitation til at gå helt tæt på vandfaldet. Jeg var alligevel iklædt hele regnsættet så hvorfor egentlig ikke?

Den eneste begrundelse kunne være at mit regntøj nu var så vådt, at jeg ikke orkede at tage det på igen da vi nåede Seljalandsfoss. Prisen for nærmest at bade i Skogafoss blev altså at jeg nøjedes med Seljalandsfoss fra bilen. Det kan nu også noget, hvis du har husket kaffe på termokanden.

Ved Uthlid Cottages blev vi modtaget med en opgradering til en hytte med hot tub. Ja tak herfra. Det er en fin campingplads, som også skulle have legeplads og rigtig swimmingpool. Det startede en masse snak om at Island faktisk også kan gøres til en mere børnevenlig rejse end den version med mange timer i bil, som jeg beskriver her.

Naturens vilde springvand

Hytterne lå meget tæt på Geysir, så vi var de allerførste turister fra morgenstunden. Geysir er en gejser, som på grund af underjordisk aktivitet springer en glohed boble af vand så det rejser sig adskillige metre i vejret. Det kan altså noget helt særligt at have dette fantastiske sted for sig selv. Vi filmede og fotograferede, mens jorden eksploderede igen og igen. Når jeg besøger dette sted, tænker jeg altid på hvordan det har været før hele alle turisterne og attraktionen omkring det. Jeg forstår at Island er fyldt af myter og sagn, for hvordan har man før videnskaben forklaret det her. Selv med videnskaben forstår jeg det ikke rigtigt. Jeg kan godt være lidt ærgerligt over hele turistattraktionen omkring naturens vidunder, men når det er sagt er det en ganske fin butik og café de har her.

Vi stopper ind ved et gammelt vulkankrater kaldet Kerid. Det er en af de der særlige steder Island også har. Et lille sted, som man nemt bare triller forbi fordi det ikke er meget stort. Mange af turistattraktionerne er store og vilde, så man kan sagtens mættes kun ved at besøge de store steder, men de små steder har også en magi. Dette er en smukt gigantisk hul i jorden. Farverne er fantastiske. Vandet har petroleumsfarve, jorden er rød og dækket af grønne farver. Der er ganske stille for hvis du er heldig, som os, har du stedet helt for dig selv.

Pingveillir er nærmest et must på en islandsrejse. Det er ved brudlinjen mellem de nordamerikanske og de europæiske tektoniske plader. Ved dette besøg var jeg meget optaget af vandfaldet Oxararfoss. Der er lavet gode træstier til at komme helt tæt på vandfaldet. Men man skal ikke tro man kan afgrænse Moder jords kræfter til små afmærkede områder. Vandfaldet fossede ud over stierne, jeg elsker dette symbol. Prøv at afmærke et lille område til naturens kræfter og den sprænger alle rammer. Vi skal have plads.

Som nævnt er vi nu ved rejsens afslutning i Reykjavik og måske derfor er vi sultne efter et lækkert restaurantbesøg. Det stod Rok for. Her fik vi en fantastisk tasting menu, med en masse lækkerier.

Byliv

Allersidste dag på vores rejse er en slentredag i Reykjaviks gader. Det er en hyggelig lille by. Desværre var mange af butikkerne lukket, men der er alligevel hyggeligt og dejlig by stemning, efter en lang rejse med fokus på naturens vidunder. Heldigvis var Kaolin ikke lukket. Butikken er et samarbejde af Islands dygtige keramikere, og jeg vil selvfølgelig anbefale dig at besøge stedet. Vi spiste virkelig lækker frokost på Snaps, jeg spiste virkelig skønne mules frites.

Reykjavik satte dejlige rammer for vores rejse på Island. Jeg er virkelig glad for at rejse på nordens vulkan ø. Selvom jeg nu har været på to rejser, det meste at øen rundt så føler jeg mig slet ikke færdig. Jeg håber jeg en dag får mulighed for se mere af øens midte, derudover mangler jeg også at besøge vestfjordene. Så mon ikke vi igen en dag lægger turen forbi Island. Måske din lyst til at mærke det islandske eventyr også er vækket?